Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013

"Ο χειμώνας"
(Προσέγγιση της εποχής μέσα από έργα τέχνης)
Συντάκτρια: Φαρδή Κυριακή.

Ο πίνακας "Η Κίσσα" του Claude Monet.


Η "Κίσσα" είναι ένας αρκετά γνωστός πίνακας του Γάλλου ιμπρεσιονιστή ζωγράφου Claude Monet (1840-1926). Αναπαριστά ένα λευκό χειμωνιάτικο τοπίο. Στο δεξί μέρος του πίνακα υπάρχει ο φράχτης της αυλής του σπιτιού πάνω στον οποίο στέκεται ένα μοναχικό πουλί. Το λευκό χρώμα του έργου κυριαρχεί, ενώ με βάση αυτό το χρώμα δημιουργούνται διάφορες αποχρώσεις του γκρι, του γαλάζιου και του κίτρινου. 

Ο πίνακας μπορεί να αξιοποιηθεί παιδαγωγικά για το σχεδιασμό ενός σχέδιου διδασκαλίας μίας ή περισσοτέρων διδακτικών ενοτήτων στο πλαίσιο της προσχολικής αγωγής. Οι γενικοί σκοποί και στόχοι του σχεδίου αυτού θα μπορούσαν να ήταν: 1) η προσέγγιση της εποχής του χειμώνα, 2) η διερεύνηση του λευκού χρώματος, 3) γνωριμία με έργα μεγάλων ζωγράφων του 20ου αι, 4) γνωριμία με τα εκφραστικά μέσα των ιμπρεσιονιστών, 5) γνωριμία με τα πουλιά του χειμώνα.

Η διδακτική προσέγγιση του πίνακα στο πλαίσιο της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης μπορεί να γίνει με τις μεθόδους της διερευνητικής παρατήρησης και των ερωτήσεων απαντήσεων. Δηλαδή:  
Στάδιο 1ο:
Τα παιδιά παρατηρούν την εικόνα και λένε τι βλέπουν. 
 Στάδιο 2ο:
Στη συνέχεια διατυπώνουν απορίες σχετικά με την εικόνα (μιλάνε για ό,τι δεν καταλαβαίνουν και δίνονται σχετικές απαντήσεις στις απορίες τους). 
 Στάδιο 3ο:
Ακολουθεί σχετική συζήτηση. Χαρακτηριστικές ερωτήσεις:

1) Με ποια χρώματα ζωγράφισε ο ζωγράφος τον πίνακα;

2) Γιατί χρησιμοποίησε αυτά τα χρώματα;

3) Ποιο είναι το κυρίαρχο χρώμα και γιατί;

4) Ποια εποχή δείχνει ο πίνακας;

5) Με ποιον τρόπο ο ζωγράφος απεικονίζει την εποχή;

6) Περιγράψτε τα δέντρα του πίνακα.

7) Υπάρχει κάτι ζωντανό στον πίνακα; Κάποιος άνθρωπος, κάποιο ζώο;

8) Που βρίσκεται το πουλάκι του πίνακα;

9) Τι πουλάκι είναι;

10) Πώς να νοιώθει άραγε εκεί που κάθεται;

11) Τι να θέλει να κάνει μετά;

12) Εσείς εάν ήσασταν στη θέση του πώς θα νοιώθατε και τι θα θέλατε να κάνετε μετά; 

Στάδιο 4ο:
Αξιολόγηση του σχεδίου διδασκαλίας από τα ίδια τα παιδιά είτε με τη μορφή δημιουργίας εννοιολογικού χάρτη με τις γνώσεις και τις ιδέες τους σχετικά με τον πίνακα, είτε με τη συμπλήρωση ανοιχτού φύλλου εργασίας (μου αρέσει-δε μου αρέσει ο πίνακας με χαμογελαστές ή λυπημένες φατσούλες, ζωγραφίζω κάτι που μου αρέσει από τον πίνακα). 

Πηγές:

 Βιβλιογραφία
Αντωνοπούλου-Κουλούρη, Ο. (1985). Αισθητική Αγωγή του Παιδιού. Αθήνα: Δίπτυχο.
Γιαφφέ, Χ. & Ρότερς, Ε. (1984). Η ζωγραφική στον 20ο αιώνα. Αθήνα: Νεφέλη.
Καπουλίτσα-Τρούλλου, Θ. (2006). Εικαστικές Προσεγγίσεις στην Προσχολική Ηλικία. Θεσσαλονίκη: Γράφημα.
Χέρμπερτ, Ρ. (1978). Ιστορία της Μοντέρνας Ζωγραφικής. Αθήνα: Υποδομή.

Ηλεκτρονικές πηγές